Nu de reiskosten voor zaken omhoog gaan, realiseren bedrijven zich dat betere kostenbeheersingstechnieken een verschil kunnen maken

De VS. de reiskosten voor zakenreizen zijn in 1994 gestegen tot meer dan $ 143 miljard, volgens de meest recente enquête van American Express over zakenreisbeheer. Werkgevers in de particuliere sector geven naar schatting 2484 dollar per werknemer uit aan reizen en amusement, een stijging van 17 procent in de afgelopen vier jaar.

Corporate T & E-kosten, nu de op twee na grootste beheersbare uitgave achter verkoop- en gegevensverwerkingskosten, worden opnieuw onder de loep genomen. Bedrijven realiseren zich dat zelfs een besparing van 1 procent of 2 procent zich kan vertalen in miljoenen dollars die aan hun winst worden toegevoegd.

Besparingen van die order zullen zeker de aandacht van het management trekken, wat een vereiste is voor dit type project. Betrokkenheid begint met het begrijpen en evalueren van de componenten van het T & E-management om het effectiever te controleren en te bewaken.

Hands-on management omvat het toewijzen van verantwoordelijkheid voor reisbeheer, het implementeren van een systeem voor kwaliteitsmeting voor gebruikte reisdiensten en het schrijven en verspreiden van een formeel reisbeleid. Slechts 64 procent van de Amerikaanse bedrijven heeft een reisbeleid.

Zelfs met de steun van het senior management is de weg naar besparingen rotsachtig – slechts één op de drie bedrijven heeft met succes een intern programma opgezet dat de reiskosten zal helpen verlagen, en de talloze aspecten van reizen zijn zo overweldigend dat de meeste bedrijven niet weten waar ze moeten beginnen . “De reisindustrie is gebaseerd op informatie”, zegt Steven R. Schoen, oprichter en CEO van The Global Group Inc. “Totdat een passagier daadwerkelijk voet aan boord zet, heeft hij [alleen] informatie gekocht. ”

Als dat het geval is, lijkt informatietechnologie een haalbare plek om die ongrijpbare, maar zeer gewilde besparingen uit te werken. “Technologische innovaties in de zakenreisbranche stellen bedrijven in staat het potentieel van automatisering te realiseren om indirecte [reis] kosten te beheersen en te verminderen”, zegt Roger H. Ballou, president van de Travel Services Group USA van American Express. “Bovendien beginnen veel bedrijven met kwaliteitsprogramma’s die geavanceerde procesverbetering en re-engineeringinspanningen omvatten die zijn ontworpen om T & E-beheerprocessen aanzienlijk te verbeteren en indirecte kosten te verlagen.